top of page

Twintig easy cookies met kokos en cranberries


Het regende al de hele dag en ik zat een beetje kou te kleumen op de bank. Pinterest gaf me tips om de meest originele vogelhuisjes te knutselen of wat er absoluut moet gebeuren tijdens de vakantie naar Californië. Opeens verscheen er bovenin mijn beeldscherm een melding: ‘@foodbyrenaldo vindt je bericht leuk’. Ik verliet Pinterest en opende Instagram om op Renaldo’s pagina te kijken. Ik begon direct te kwijlen bij de foto’s van zijn Protein Cookies. Ik sprong op en haastte me naar de keuken. Toen ik de kastdeuren opentrok, kwam ik tot de conclusie dat het pak havermout op was en dat we geen (pecan)noten, sesamzaad, moerbeien en/of gojibessen hadden. Ik dacht: kan ik niet makkelijkere koekjes maken?


Lichtelijk geïnspireerd door Renaldo gooide ik de ingrediënten die ik wel in huis had allemaal in een grote kom, maakte er een beslag van en kwakte hompjes deeg op een bakplaat. In de oven en wachten maar… Echter had ik, voordat ik de twintig koekjes de oven in schoof, de garde afgelikt. Waarschuwing: proef het deeg niet voordat de koekjes de over in gaan, aangezien het wachten dan nóg langer duurt. Want geloof me, zulk(e) lekker(e) koekjes(deeg) heb je nog nooit gehad!

Wat heb je nodig?

  • 150 gram suiker

  • 120 gram boter

  • 1 eitje

  • 175 gram bloem

  • een snufje zout en kaneel

  • lekker veel kokosrasp en cranberries

Bereidingswijze

Mix de suiker en boter door elkaar, zodat er een deeg zonder (boter)klontjes ontstaan. Doe het eitje er al roerend bij. Voeg 175 gram bloem toe, tot het deeg opnieuw geen klontjes meer heeft en er een kleverig beslag is ontstaan. Strooi een snufje zout en/of kaneel in de beslagkom. Doe ten slotte royaal met kokosrasp en cranberries.


Voor die extra bite voeg je een handjevol noten toe. Dit kunnen noten van een notenmix van de Lidl zijn, maar ook hazelnootjes uit het bos.



Spray de bakplaat in met bakspray of doe makkelijk en leg er een bakpapiertje op. Verdeel het deeg in ongeveer twintig hompjes op de bakplaat (afhankelijk van de grootte van de koekjes die je wilt hebben). Je hoeft de hompjes niet plat te drukken, want in de oven zullen ze breder en platter worden. In een voorverwarmde heteluchtoven op 180°C zijn de koekjes in zeventien tot twintig minuten lichtbruin en klaar.

Kun je je niet langer inhouden, dan kun je de koekjes warm eten. Laat je ze afkoelen, dan worden ze knapperiger. Ik hoor graag of jullie het met me eens zijn, want ik geef het eerlijk toe: ik heb nog nooit zulke lekkere zelfgemaakte koekjes gegeten!






Recente berichten
Archief
Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page