top of page

Logopedie, dat is toch iets met voeten?


Logopedie, dat is iets met voeten, toch?

In de introductieweek van de opleiding gingen we met de klas een Crazy 44 doen, waarschijnlijk afgeleid van het televisieprogramma ‘Crazy 88’. Eigenlijk was het een soort scavenger hunt, maar je hoefde in dit geval niet van alles te verzamelen. Een van de 44 opdrachten was aan vijf vreemden vragen: “Wat is logopedie?” De uitleg: want heel veel mensen weten niet wat logopedie inhoudt. Ze denken altijd dat het iets met voeten is, maar dat is podotherapie! Als klas hielden we ons netjes aan de opdracht, maar iedereen op de Grote Markt wist wat logopedie was…


Eenmaal begonnen met de opleiding gingen we voor een project mensen interviewen in een winkelcentrum in de buurt. Hier kwam het voor het eerst een leuk antwoord.

“Wat is logopedie?”

“Eeh, iets met logo’s maken?”


De jaren daarop heb ik alleen maar antwoorden gehoord als “Logopedie, dat is iets met spraak, toch?” of “Logopedie. Oh, dat is met stotteren en dui-de-lijk ar-ti-cu-le-ren.” Hier en daar ben ik een “Logopedie, help me, wat is dat ook alweer?” tegengekomen. Maar iets wat spectaculairder was dan dat zat er helaas niet bij.


Maar een aantal weken geleden was het raak! Ik was aan het volleyballen toen ik iemand leerde kennen. Zij doet dit jaar de vavo en ze vroeg wat ik doe. “Logopedie.” Ze begon bijna te stralen en reageerde enthousiast: “Logopedie! Dat is iets met voeten, toch?”


Yes! Mensen die denken dat de logopedist zich met voeten bezighoudt, bestaan dus echt! Ik begon steeds meer te geloven dat het een fabeltje was, maar het blijkt een feit te zijn. Om nog even duidelijkheid te geven: een logopedist kan zich bezighouden met alles omtrent taal, spraak, stem, gehoor en slikken. Logopedie is niets met voeten en logo’s maken hoort er in principe ook niet bij. Wellicht bij het opstarten van een eigen praktijk – of blog – komt het ontwerpen van logo’s en websites aan bod, maar buiten dat jammer genoeg niet…

Recente berichten
Archief
Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page